Voor volledig fotoverslag, klik HIER

In de zomer werd er versie van deze show voor het eerst georganiseerd op het vliegveld Twente. Door allerlei, organisatorische omstandigheden, kon DKO daarbij niet aanwezig zijn. Enige van onze leden zijn wel wezen kijken en kwamen, eerlijk gezegd, niet met hele enthousiaste verhalen terug. Dus toen er aangekondigd werd dat er in januari 2018 een tweede keer de International Army Show zou worden georganiseerd waren we niet direct tot deelname te porren. Toch na ampel beraad, want ja, is een teleurstellend evenement nu het resultaat van groepen die niet komen of vanwege de organisatie zelf, hebben we toch besloten om aan deze tweede keer mee te gaan doen. Een van de doorslaggevende argumenten was wel: het is binnen (dus geen kans op zeiknatte spullen). Maar ook wel om het initiatief te ondersteunen (want het is wel wat, om een dergelijk evenement uit de grond te stampen).

Zodoende stonden er een aantal DKO-ers op vrijdag 19 januari 2018 te wachten op het vml. Mob-cmplx op het vrachtvervoer richting Maastricht om alle materialen aldaar naar toe te brengen. In onze wijsheid hadden we bedacht dat het heen en weer rijden met Dikke DAF’s wel erg kostbaar zou worden, dus zou de auto van de C ingezet gaan worden met een grote kar er aan vastgeknoopt. Zoals dat vaker gaat met voorbedachte plannen, ook deze viel in het water. De auto van de C had enige dagen voor de start van het evenement bedacht om afscheid te gaan nemen van een van zijn aandrijfassen.

Vervangend vervoer: busje huren? “ Nou, meneer. U bent rijkelijk laat al onze busjes zijn al verhuurd” en dat bij diverse verhuurbedrijven. Goede raad is duur (zal ook nu de waarheid blijken) want: “ U heeft toch een vrachtwagen rijbewijs, deze hebben we nog wel staan van grote tot hele grote”. Uiteindelijk dan maar voor de grot gegaan en zodoende draaide rond een uur of 1200 er een grote gele bakwagen ons complex op en werden de spullen ingeladen (kieper er maar in, ruimte zat. Zullen we de Nekaf achterin zetten, de motorfiets meenemen? Allerlei vragen die normaal niet gesteld worden. Uiteindelijk was de vloer van de bak bezaait met materiaal en kon er hoegenaamd niets meer bij. Zo rond 1500 afvaart richting het MECC, Maastricht.

Tsjonge, wat duurt een reis dan lang, drie uurtjes kachelen in een vrachtwagen, cruise control op 85 km/u. Onderweg dingen zien die je normaal niet opvallen. Tijd zat daarvoor.

Uiteindelijk toch bij het MECC aangekomen. Snel naar binnen en uitladen. In de tussentijd waren er al een redelijk aantal DKO-ers op locatie gearriveerd en was onze display om 2100 uur vrijwel volledig opgesteld. Moest ook wel want we werden de hal uitgebonjourd. Vrijdagavond Geleen onveilig gemaakt (shoarma tent leeg gekocht) en op vzmlplts Sittard overnacht.

Volgende ochtend 0700 uur reveille. Wassen, aankleden en, hop, weer richting het MECC. Daar de laatste hand gelegd aan de display. En 1000 uur appel, gelijktijdig met start van het evenement. Al vlot liep er veel publiek die kon genieten van ons opleidingscentrum DKO (OC DKO) waar allerlei lessen gegeven werden van inrichten PSU-kast tot wapenveiligheid en van marcheren tot stabiele zijligging. Vooral de lessen marcheren mochten zich op aandacht verheugen (weet u nog wel, van uw eerste week: “links” – “rechts” roepen, de verkeerde kant opdraaien bij het commando “RECHTS OM”).Naast ons was alleen de Bartje-cie aanwezig die de jaren 70-80 tijden hoog hielden. Verder, in een andere hal, de tweede wereld oorlog re-enactors (Duits/Amerikaans). Tevens waren er vele handelaren, met ook voor ons, leuke spulletjes (hier werd dan ook door vele leden van ons inkopen gedaan (goed dat we toch met een grote vrachtwagen gekomen waren).

Al met al – het was 1700 uur voordat we het doorhadden en de hal wederom moesten verlaten. Dit keer ging de reis rechtstreeks richting vzmlplts Sittard waar er een zeer uitgebreide maaltijd op ons stond te wachten. Deze hebben we ons goed laten smaken.

Na iets later op (we behoefden niet meer op te bouwen) en de vzmlplts weer schoon opgeleverd te hebben vertrok er een karavaantje aan voertuigen via een “ scenic route” door Sittard richting het MECC.

Display bezet, en een herhaling maar dan anders, van de vorige dag. Ook nu weer veel geïnteresseerde bezoekers, veel aanloop. Ook werd onze films “ de ondergang van de Bravo Cie” en “ De landmacht, wat is dat voor een baas” veel meer bezocht dan de dag daarvoor.

Na 1700 start operatie Stofwolk, de tour terug van Maastricht naar Voorthuizen, uitladen, opruimen, vrachtwagen aftanken, inleveren etc. etc. Het was al maandag geworden voordat de C in zijn bedje lag: terug denkend aan een zeer geslaagd evenement.

Niet alleen de C lag laat in zijn bed maar iedereen die in Voorthuizen nog geholpen heeft de boel op te ruimen. Mannen bedankt………