Evenement             : “YA 328 weekend”
Evenementdatum : 10-12 mei 2019
Locatie                     : Evenemententerrein IJssellinie – Kasteel “de Haere”, Olst
Foto’s                       : YA 328 weekend 2019

De vorige keer dat er in Olst een YA 328 weekend gehouden werd had DKO een andersoortig evenement en, ja, wat heeft een re-enactmentgroep nu te maken op een voertuigevenement? Toch twee geheel verschillende dingen met allebei hun aardige kanten. Toen voor dit jaar onze vzgp gevraagd werd, vanuit de organisatie, om te assisteren bij het bereiden van de verschillende maaltijden konden we, als DKO, deze groep natuurlijk niet alleen laten gaan (en stiekem zijn we toch ook wel Dikke DAF liefhebbers (niet verder vertellen)).

Zo doende kon het zijn dat om vrijdag 10 mei er in een (kleine) colonne een YA 126 (toch een klein beetje ook een Dikke DAF (maar dan eentje die erg afgevallen is) en de S12 (een heuse YA 328 AD) onderweg waren, via provinciale wegen, naar Olst. Hier aangekomen eerst onze vzgp geholpen met het opzetten van een machtige kruistent en natuurlijk, niet onbelangrijk, de keukentent alsmede het plaatsen van een (Belgische(?)) keukenbak (als er nu niet alleen maar frieten gebakken kunnen worden). Daarna 4 plaatsen gelocaliseerd om ons bivak te plaatsen. Echter onze keuzes werden door de organisatie niet goedgekeurd wat tot gevolg had dat we op een, tactisch niet fantastische (maar uitzichttechnisch wel), plek terecht kwamen om aldaar, jawel, èèn officierstent te plaatsen (we zijn tenslotte op een voertuigevenment).

Zoals kenners van DKO weten hebben we ook nog de beschikking over de S09 (een YA 328 art. trekker) die al jaren op de plaats rust staat (remproblemen). Nu was dit weekend een fantastische stok achter de deur om hem rijdend (en vooral ook remmend) te krijgen.Twee volle weekeinde eraan gespendeerd: resultaat remmen op een kwartje. Nu ineens twee Dikke DAF’s inzetbaar, wat het volgende probleem met zich meebrengt. Op vrijdag was er maar 1 Dikke DAF chauffeur beschikbaar (niet alleen de huidige krijgsmacht heeft een personeelsprobleem). Dus goed raad is duur. Met een personenwagenchauffeur retour naar HK daar de S09 gestart en via een nog poëtischer weg naar Olst toe alwaar hij prachtig naast de S12 opgesteld kon worden.

In de tussentijd was de dag een heel eind gevorderd en tijd om te slapen. Volgend ochtend op, aan gevroren dauw op de tent (ah, daarom was het wat frisjes vannacht). En toen…… eh ontbijt, koffie drinken oh-en, Dikke DAF’s kijken en nog meer Dikke DAF’s kijken. Even wennen hoor, toch echt wat anders dat het re-eanactment gebeuren.

Kort om: met het prachtige warme weer vloog de dag om. Zeker nadat DKO een verkenningspatrouille in de omgeving had gelopen van een uurtje of twee)

Zondag (na wederom een frisse nacht). Even relaxen. Echter van korte duur, regen voorspelt rond 1200, snel de kruisten en boogtenten plat en inpakken. Scheelt enorm in droog en schoonmaak werk. Keuken aan de kant, off. tent in zijn zak. En zo waren we met zijn allen (incl de vzgp) om 1230 klaar om aanvang te maken met de reis naar ons HK om daar alles weer in de loodsen te plaatsen. (Helemaal soepel verliep de terugreis niet. De S09 bedacht dat hij lang genoeg gereden had en bedacht, 4 km voor aankomst er mee te stoppen. Snel trekstang gemonteerd en zo naar HK gereden. In de loods gezet, Waarom hij er mee ophield is een vraag voor de volgende keer).

Naschrift: Ohgp heef het weekend daarop het brandstof systeem maar eens gereinigd. Dermate veel roest in de filters dat het een gods wonder is geweest dat de S09 überhaupt gelopen heeft. Die “nieuwe” milieu vriendelijke(?) brandstof is toch echt wel een killer”)