Evenement : “Historisch Festijn Vorden  6-8 Juli”

Evenementdatum : 6-8 juli 2018

Locatie :Vorden

Een 1ste verslag van de plv C-ONHGP. Hopelijk hebben nog wat meer leden wat inspiratie om wat te schrijven…  er volgt in ieder geval nog een fotoalbum.

Tijdens de evaluatie van het afgelopen jaar 2017 bespraken we het bezoek van enkele van onze DKO-leden (afdeling achterhoek + enkele verdwaalden) aan het Historisch Festijn Vorden. De mannen waren razend enthousiast. Nou is dat vaak een reden om achterdochtig te worden maar in dit geval waren we er snel over eens : HEEN ! Mooi groot terrein, veel re-enactmentgroepen van diverse pluimage, organisatie ziet er goed uit…enz. enz.

In Mei-Juni begonnen we met de voorbereiding, wat gaan we doen, welke voertuigen gaan mee en wat voor materiaal. Besloten werd als verbindingseenheid te gaan. Daf YA 126 radiowagen en een lijnwerkersuitvoering, de 15 meter zendmast, aggregaataanhangwagen, de tenten die je normaal gesproken kan tegenkomen op een bivak en als extra een kleine afvaardiging van de onderhoudsgroep. We raken wat geroutineerd in dit soort acties dus was het inladen van alle meuk een peuleschilletje, donderdagavond stond alles startgereed voor de deur. Vrijdagmorgen de plunjebalen, veldbedjes en schone onderbroeken er nog bij en klaar.

 

 

 

 

 

 

 

We vertrokken met 3 voertuigen. De S12 (Daf YA 328 met aanhanger) met mij , de plv C-ONHGP achter het stuur voor op, gevolgd door de S06 en S95 (beide Daf YA 126) bestuurd door resp. de Sld monteur verbindingen en de Sgt1 Kok-menagemeester die dit evenement even gedetacheerd is bij de verbindingsgroep als Sgt1 radiotelegrafist. Helemaal achteraan hobbelt in een burgerautootje dan nog de Sld verbindingen. De CC volgt later met de S04 (Daf YA 126).  De reis ging via de A1 naar Deventer, door naar Zutphen en dan de donkere achterhoekse binnenlanden in. Mooi  plan…. Na Zutphen een klein hiaat in de routebeschrijving. Daar ik helaas geen bijrijder had moest ik de route deels uit het hoofd rijden en deels met een half oog lezen. Gaat ff niet meer zonder bril en het 2-3-4-3-5-4-3-4-5 dubbel clutchen onderwijl helpt ook niet. Zodoende stonden we met de hele colonne na een rondrit door het achterhoekse land weer bijna in Zutphen. Het ANWB-bord “Vorden” was mij evenwel niet ontgaan waardoor we uiteindelijk toch weer richting bestemming reden en onze, intussen ook aangesloten, achterhoekse sld verkenner het laatste stukje mocht voorrijden.  Aangekomen op het terrein zon, veel zon en een reepje schaduw dat binnen 30 minuten zou verdwijnen.

Het ons aangewezen stukje grond bleek wat kleiner dan verwacht……oeps waar laten we alles? Gelukkig was de organisatie van het flexibele type en kregen we in de breedte er nog een meter of 5 bij. Het opbouwen van het bivak kon beginnen, het water kabbelde reeds ruim door de bilnaad…warummm…

Als eerste zou de zendmast geplaatst worden, daar om heen de tenten en voertuigen. De CC kwam tegen 15.00u. aan en begon zich er ook tegen aan te bemoeien. Zo waren we dan met 8 man aan het werk. In de hete zon geen fijn grapje dat piketten in de harde, droge grond slaan en voertuigen uitladen. Maar het verliep nog redelijk vlot allemaal.  Veel water drinken en regelmatig pauze nemen is het devies. En verbranden/bakken/schroeien in de zon….ongelofelijk. We hadden natuurlijk wel een fles zonnebrand 50 bij ons maar niet op ons….wrom ook… iets met stoer.

Op het veld waren er al wat meer groepen neer gestreken en ook aan het opbouwen. Met name onze voormalige vijand, de vertegenwoordigers van het groot Oost Duitsche Rijk (NVA, de Spreewalders) hadden enige voorsprong met het kwartier maken, althans de afdeling die niet met pech ergens langs de weg stond. Wat dan weer wat jammer is dat ze dan meteen over gaan op stasi-spionagetechnieken en een soldat op onopvallende verkenning uitsturen.

Begin avond stond dan grotendeels alles op z’n plek. Zaterdagmorgen de afwerking en camouflagenetten aanbrengen en dan moet het maar goed zijn. Het ruimtegebrek speelt nog wel even want we konden 1 aanhanger niet kwijt. Gelukkig waren onze nachbarn, een duitsch-engelsche groep, zo vriendelijk een stukje ruimte af te staan. Ietsje minder plezant voor onze achterhoekse sld verkenner want die werd er op het fietsje uit gestuurd om bij de plaatselijke grootgrutter een krat wiedergutmachungs HEINEKEN bier te halen. Slecht voor z’n image alsie bekenden tegen komt…….

De CC besloot de boodschappen te gaan doen en de avondmaaltijd te verzorgen. Na ruim een uur weg blijven begon dat toch enige argwaan op te wekken en vooral ook hongergevoel. Bij aankomst bleek dat de CC een chinees met een rekenprobleem had ontdekt in Zelhem of zo. Toch wel een kilootje of 12 aan rijsttafel. Niks mis mee verder, smaakte best…burp.  Daarna was het toch echt wel gedaan met de activiteiten. Nog wat rond gelopen over het terrein, biertje gepakt, snel even wat van de door de sld achterhoek meegebrachte achterhoekse lekkernijen verorberd, wat kletsen en ergens na 00.00u. het veldbed op. Het was een lange en best wel warme dag…pfff.

En auww…..schuurt dat canvas veldbed op vers verbrande huid….

Zaterdagmorgen 07.00u wekkergeluiden….bah. Opwarmen in het ochtendzonnetje want het was een frisse nacht. Beetje met water plensen aan onze bad en wasbak, aggregaat aanslingeren t.b.v. het koffieapparaat en met 7 andere ochtendhumeuren aan het ontbijt. Onder het eten de dag doorgenomen, om 10.00u. komen de eerste bezoekers, dan moet alles klaar zijn. We zijn benieuwd of het druk gaat worden. Vorig jaar was er behoorlijk wat volk maar nu? Tis warm en er is meer te doen in de directe omgeving. Afwachten maar. De mannen begonnen met de boel af te camoufleren en ik pakte nog ff wat rust. De knopen beginnen me van het uniform af te vallen dus wat naaiwerk te doen, schoenen poetsen moet ook nog. Muziekie d’r bie, korporaal de bluesz, is best te doen, mooie hobby.

 

 

 

 

 

In de loop van de morgen begon de temperatuur ook alweer flink op te lopen. We hielden ons de dag bezig met de gewone klusjes : de CC met CC-werk, de SGT1 radiotelegrafist met het opbouwen van de verschillende radiosets, de verkennertjes met soldatenongein zoals wapenles en persoonlijke verzorging, de ONHGPmannen met onderhoud plegen aan aggregaten en voertuigen.

 

 

 

 

Tussen de middag een kleine lunch, tussen de hele dag water drinken en hangen. Bah wat warm.

Aan het eind van de middag hadden we ook nog een uurtje wachtdienst aan de poort. Om ons heen aardig wat beweging van  de andere groepen. Er waren in de arena demo’s wat een hoop geknal en schietgeluiden gaf. Onze in de ochtend gearriveerde sld kokkin verzorgde een bammie maaltijd, heel goed eetbaar.

Opkomst publiek viel wat tegen, ondanks dat het terrein tot 21.00 open was, da’s dan weer jammer. Was ook gewoon veel te warm de hele dag.

Verder was er ook voor ons zat te zien. Wat er gedurende zo’n dag aan publiek en deelnemers voorbij komt lopen wil je niet weten. Al die groepen, wat loopt er zo ongeveer rond : vertegenwoordigers van de klokbekercultuur? romeinen, napoleonfiguren, dames in soms helemaal niet veel leer, dames en heren in middeleeuwse bloedhete kledij, ridders in harnas met speren van 5 meter lang,    1ste en 2de wereldoorlogvechtersbazen ruim vertegenwoordigd, russen en ossi’s, engelse- en belgische legertypes, hippies ….Kortom : leuk !                                                                      Ook nog een drietal orkestjes op het podiumpje. Een friesch bandje met beatlesnummers, wat ik zelf errug leuk vond een bluegrassband met flink wat snaarapparatuur + wasbord en een middeleeuwsmuziek gebeuren.

In de avond koelde het gelukkig wat af maar dan blijkt dat zo’n dag in de volle zon d’r behoorlijk in hakt. We hebben niet veel meer bewogen. Op het bivak gebleven met een drankje en hapje. Achteraf wel iets spijt van want ik had toch eigenlijk wel graag wat meer met andere deelnemers een babbeltje gemaakt. Het is daar in Vorden een heel andere re-enactment wereld dan waar wij normaal gesproken mee te maken hebben. Middernacht terug op het veldbed, diepe slaap, behalve de CC, die arme drommel had echt te veel warmte gehad.

Zondag weer 07.00u reveille. Eerste snuif bewuste lucht doet je meteen beseffen dat we in het dagelijkse leven echte luxe dieren zijn. Niks douche….een paar buitenhelmen koud water daar moet je het mee doen. Bij dit weer nie fijn.  De verdere ochtendrituelen gelijk aan gisteren. Vandaag moeten we door tot einde evenement om 17.00u. We kunnen iets eerder aanvangen met operatie stofwolk. Letterlijk ook nog deze keer, alles is droog en stoffig. Tot die tijd gezellig doen tegen belangstellend publiek, de CC wat ontzien en soldaatje spelen. De onderhoudsgroep had nog een avontuur… We hebben in de gereedschapuitrusting een 24Volt aggregaatje met zo’n klein eigenwijs benzine Briggs&Startniet motortje. Deze apparaatjes zijn bedoelt voor de spanningsvoorziening bij de Daf YA 126 radiowagens maar voor ons ook makkelijk. De sld verbindingen vond er nog 1 te koop en heeft het ding aangeschaft en bij ons gedumpt met de vraag of wij het aan de gang konden krijgen…… tuurlijk jongen, kom maar op. Onze sld monteur motorvoertuigen er mee aant werk. Boekje d’r bie, prutsen, niet lukken. Dan de sld monteur verbindingen er ook maar bij, tis tenslotte iets met vonken zo’n aggregaat. Prutsen, pauzeloos aan touwtje trekken, niet starten. Maar wel met een busje starthulp inspuiten in het luchtfilter. Daarna maar eens een paar liter benzine in de tank gedaan….dat hielp goed.

De SGT1 radiotelegrafist was na een volle zaterdag installeren van alle zendmeuk op het punt gekomen dattie wel eens een verbinding wilde maken met Oeliewoepiestan of andere ruige radiozender in de omgeving. Dusss…. Het grote aggregaat in de aanhanger aan, knoppen om, luidspreker aan, knars,piep,kraak,  lampje uit, radio kapot.  Dan de andere radioset aan, knars piep,kraak,  radio blijft het doen maar geeft alleen ruis. Einde oefening, aggregaat uit. De SGT1 Radiotelegrafist maar uit deze detachering halen en weer gewoon terug in z’n DKO-functie van SGT1 kok-menagemeester?? Z’n hapjes en soepjes zijn altijd van goeie kwaliteit….

 

Verdere activiteiten deze dag? Niet heel veel.  De sld kokkin maakte voor de lunch een heerlijk groentewatertje , de verkennertjes zijn nog even samen met de Oostduitsche collega’s aan het losseflodder knallen geweest en hebben een wachtje gelopen. Ik ben alsnog een kletsrondje gaan maken op het veld. Daarbij een leuk gesprek gehad met de smidse van  Smederij Roodbaert die naar bleek groot Daf YA 328 liefhebber is en een zware metalen orkestje genaamd “KOPSTOOT” heeft. Zij spelen tijdens “imaginarium-festival” bij ons in het hoge noorden in augustus. Moest ik maar es heen. Het was deze dag duidelijk drukker met publiek, gelukkig maar.  En dat was het evenement.

Rest ons in de bloedhitte de boel weer af te breken en in te laden…pfff…moeizame klus. Duurde wel even ook.  Maar tegen 19.00u. was het zover dat we ter versterking nog een bak groentewater tot ons konden nemen en daarna voertuigen konden starten. Op weg naar huis.

Wat niet helemaal vlekkeloos verliep…de Daf YA 328 had er geen zin in. Op de rondweg van Vorden begon de linker voorkant te hobbelen en er kwam een raar knarsig piepje uit. (??)  Even stoppen voor Zutphen maar niks bijzonders te zien, liep ook niks heet en geen bult op de band . Bij Deventer expres het linker voorwiel tegen een stoeprandje laten bonken en opgelost. (??) Eénmaal op de A1 liep alles weer normaal…. Achteraf denk ik dat misschien door de hitte van 2 dagen volle zon d’r op de torsiestaaf links voor is gaan knellen in de kunststofbussen of zo iets. Het wiel draait goed, met de wormkast leek ook niks bijzonders aan de hand.  Maar afijn, we arriveerden in Voorthuizen tegen 20.30u.. Voertuigen snel in de loods, nog een glaasje sinas en een koekie en door naar friezenland, ook weer gehad.

Het was een prima weekend, volgend jaar weer. De organisatie van Cranenburgh Events was top, alleen hopelijk volgende keer wel douches voor de deelnemers. De dame en heren DKO : thnx !

De plv C-ONHGP.