Evenement             : Verenigingsdag
Evenementdatum : 30 oct 2011
Locatie                     : Omgeving ’t Harde
Foto’s                       : Foto reportage verenigingsdag 30 oct 2011

Zondag 30 oktober 2011. Een van de mooie herfst dagen die we dit jaar hebben. Prachtige dag dus voor weer een evenement met DKO.

Voor vandaag stond er iets nieuws op het programma: een kaartlees oefening, in burger, met burger voertuigen!

Blijkbaar viel dit evenement goed in de smaak want om 1000 uur scherp was iedereen aanwezig bij de startlocatie: de Tonnetkazerne bij ‘t Harde.

Snel uitgelegd wat de bedoeling was en alle navigatoren de eerste opdracht uitgereikt: het afrijden van een aantal opgegeven referentiepunten. Lekker als opwarmertje en niet te moeilijk. Alleen men kwam er niet uit!!! Da’s gek. Als wedstrijdleider en uitzetter de mensen maar eens gaan helpen….. Langzaam kleurde de wangen rood en liep de bloeddruk hoog op. Wat was er aan de hand? De referentiepunten waren uitgezet op de UTM-kaart van 27 west Heerde, de equipes hadden een kaart in RD 27 west Heerde uitgerekt gekregen. Dus suprise, suprise, de kaartcoördinaten kwamen niet echt overeen. Tsja en dan ligt dus je hele dagprogramma in het water.

Maar gelukkig is de luit niet voor 1 gaatje te vangen en had nog een opdracht liggen waarbij weinig coördinaten in het geding waren: de grensbenadering. Hierbij is het de bedoeling om de aangegeven grenzen op te tekenen op de kaart en deze zo dicht mogelijk, zonder overschrijding te benaderen en de gereden route na afloop als oleaat in te leveren. Snel even de grenzen vertaald naar RD en de equipes konden met deze opdracht op weg. In de tussentijd ging de luit hard aan de slag om de UTM-coördinaten te vertalen naar RD zodat, als iedereen terug was, men de overige opdrachten wel kon uitvoeren. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat men allemaal de grensbenadering had gereden (over prachtige landelijke weggetjes, langs het Veluwe meer en door de weilanden) kwam men zich weer bij de Tonnetkazerne melden om de volgende opdracht te ontvangen: de eerder genoemde referentielijst. Deze stuurde de mensen richting Elburg en het Oosten van Elburg om ergens midden in de weilanden te stoppen alwaar de luit een post had ingericht waar men de derde en laatste opdracht ontving: het zgn. eiland rijden. Hierbij worden op een blinde kaart enige ringvormige routes aangegeven die men in een bepaalde richting af moet rijden zonder de wegen dubbel te bereiden en tussen de eilanden een route moet construeren die een kaartweg ook maar 1 keer mag aandoen. Dit is een stuk lastiger dan het klinkt.

Toch was een ieder ruim voor 1700 uur weer terug. Wederom bij De Tonnetkazerne. Normaal is het dan eindbespreking, apél en op naar huis. Nu had het kader besloten om een gezamenlijke maaltijd te organiseren bij de locale Chinees. Dit plan werd natuurlijk met groot enthiosiasme onthaalt en we gingen dan ook met zijn allen de Chinees overvallen.

Heerlijk gegeten en veel plezier gehad. Helaas moesten de mensen die van ver kwamen al weer redelijk op tijd naar huis anders was het zeker nog veel gezelliger en heel laat geworden.

Dit jaar staan er nog drie activiteiten op het programma:

  • 12 november a.s. de publieksdag Calamiteitenhospitaal ter ere van hun 20 jarig bestaan
  • eind november, verenigingsdag, in het teken van evaluatie
  • half december (onder voorbehoud) nog een grote drie daagse oefening met het D(efensie) H(elicopter) C(ommando).

C-DKO