Ook bij de DKO keert het normale leven langzaam terug.  We beginnen intern  met wat opfriswerk want na ruim een jaar niks doen met en in het uniform zijn sommige disciplines wat verwaterd . Tijdens de eerste verenigingsdag, eind juni,  zal er dan ook vol op  aandacht zijn  voor een basiskunstje als  exercitie en de PSU (persoonlijke Standaard Uitrusting) . EN misschien  wel iets heel anders….. wat we dan ergens in het najaar op de publieke toverlantaarn terug  kunnen zien…..

Maar  zover is het nog lang niet, voor een deel van de DKO-leden staat  de hele maand juni in het teken van (rij)les.   Met name voor de DAF YA 328’s hebben we een klein vergrijzingsprobleem in de club, of te wel een chauffeursprobleem. Enkele jongere leden hebben een grootrijbewijs maar zijn alleen de luxe rijpaardjes met electrische ramen, sensortjes voor weet ik veel wat allemaal  en boordkoffiezetapparaten gewent uit het moderne leven. Dubbel klutsen?? Tocht/kou/water ??  Herrie??  Ruitenwissers met gebruiksaanwijzing?? Benzine tanken??  Dusssss…omscholen die hap.

En zo was zaterdag 05 juni de eerste lesdag voor 3 van de 4 leerlingen. (de vierde kon helaas niet). Eén van deze mannen loopt mee op de 328 als snuffelcursist want hij  wordt chauffeur op de Nekaf jeep. Die Nekaflessen zijn iets minder omvangrijk en doen we  voor hem tussendoor . Al met al een druk dagje, hoe ziet zo’n lesdag er uit? De Plv C-ONHGP is tijdelijk in functie als KPL1 rijinstructeur en is tamelijk bedreven in het zien van beren op de weg maar ook in het bestrijden er van. Het eerste lesuur besteedde we dan ook aan een toespraak over het rijden met 70 jaar oude legervoertuigen op de openbare weg in het algemeen en wat specifieke DKO-voertuig eigenaardigheden in het bijzonder. Toen bleek dat na dit verhaal de cursisten nog steeds voldoende gemotiveerd waren volgde er koffie en een uitgebreide  DAF YA 328 kennisvoertuigles .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat algemene gegevens doorgenomen, rondje om het voertuig gemaakt, wat controlepunten voor het rijden besproken en als laatste de startprocedure met de slinger en gewoon op de startmotor bij koude en warme motor behandeld.

Intussen was de middag koffie- en voor een enkeling theepauze alweer geweest en moesten we echt gaan beginnen met de praktijk. De YA 328 en de Nekaf starten en rijden.

Ons mobcomplex beschikt over een tankbaan  en dat blijkt ook een pracht van een schakeloefenbaan. Want dat schakelen/dubbel klutsen moet je echt wel oefenen. Voor de onbekende hiermee, waar heb je het over? In het lesmateriaal is het als volgt omschreven :

 De versnellingsbak is niet gesynchroniseerd, d.w.z. de tandwielen in de bak grijpen bij schakelen niet zomaar in elkaar. Heel kort door de bocht : bij optrekken draait de motor veel toeren en de bak weinig. Bij afremmen andersom. Als je dan wilt op- of terugschakelen moet je d.m.v. het motortoerental de tandwielen in de bak op gelijke snelheid brengen. Dat betekent bij opschakelen dat je moet wachten tot de motor op stationair toerental valt en dat je bij terugschakelen gas bij moet geven. Hierbij is de versnellingsbak dan in z’n vrij geschakeld. Dit is een leerproces dat je alleen in de praktijk kan uitvoeren. Veel oefenen is belangrijk. Er zijn meerdere methodes voor, bv door kijken op de toerenteller of gewoon simpel op het gehoor als je wat ervarener bent. Het is de charme van de DAF YA 328.

Praktijk: kraken, knarsen, je motoriek  trainen, schone opgepoetste tandwielen en een hoop lol voor de toekijker. Het is te leren, de één wat sneller dan de ander maar het kan.

Voor wie gek is op bewegende plaatjes een kort filmpje…

 

Tegen 17.00u. waren we er allemaal wel ff klaar mee. Tijd voor de nababbel in de kantine en voor de leerlingen een bord oosterse macaroni. Volgende week verder….en de vierde leerling influiten.

Dan is er nog een klein eventjuh deze maand juni: de VK02, onze Nekaf in verkenners uitvoering is zo goed als klaar. Ergens deze maand gaat ie van uit dependance Friesland op transport naar Loenen. De DKO-verkennersgroep kan in juli een begin maken met het verkennen van ons vaderland  na een lange, donkere COVID-winter.

 

De Plv C-ONHGP / rijinstructeur DKO.