Een compagnie is ruim voorzien van allerlei gereedschappen. In het as-hok is het allemaal te vinden : pioniersgereedschappen (voorhamers,bijlen,enz.), de timmermanskist (gevuld met timmermansgereedschappen) en het nodige aan hulpgereedschappen voor bv. de lijnwerkers.
De voertuigen is een hoofdstuk apart.
Elk voertuig heeft z’n eigen boordgereedschap om kleine reparaties en onderhoud te doen. Alles keurig gedocumenteerd in de 1DL, een detaillijst die in het bij het voertuig behorende voertuigboekje te vinden is. De DKO heeft dit uiteraard ook allemaal voor elkaar…..Wielvoertuigen hebben naast oa. een krik, verbandtrommel en gevaren driehoek een canvas foudraal met wat basic gereedschappen zoals een schroevendraaier, bacho en tang. Rupsvoertuigen hebben iets meer, de gereedschapkasten zitten vol met speciaal gereedschap om bijvoorbeeld de tracks te spannen of het motordek te lichten.
Monteurs bij onderhoudsgroepen of herstelwerkplaatsen hadden in beginsel een eigen gereedschapskist op naam. Dit was een basiskist met daarbij aanvullingen en/of aanpassingen voor de specialisatie van de monteur. De DKO heeft 2 kisten, een oud en nieuw type “gereedschapuitrusting algemeen”.
De werkplaatsen voor wiel- en rupsvoertuigen hadden zoveel gereedschappen dat hier vaak een speciale “toolset”beheerder nodig was. Deze was druk met uitgifte en inname van speciaalgereedschap en het onderhoud ervan. Vaak was hij ook de chauffeur van de “toolset” , een als mobiele werkplaats ingerichte 3 tonner. Er waren ook 1 tons aanhangers speciaal voor onderhoud en reparatie op compagniesniveau. Deze , iets kleinere, toolset is aanwezig binnen de DKO. Onze toolset is ingericht met de gereedschappen die in gebruik waren rond 1975. Dus geen moderne digitale multimeter maar een Prüfrex testkast, wel een (benzinegestookte) compressor maar alleen een kerospuit, blaaspistool en bandenpomp, niks luchtgereedschap…..
Onze toolsetbeheerder is druk op zoek naar een echte koperen benzinebrander die tot 1979 in de set thuis hoorde….wie kan ‘m daar aan helpen?
De toolset bestaat uit een algemene set gereedschappen zoals de handgereedschapkisten voor de monteurs, verschillende maten kriks en voertuigondersteuningen, remgereedschap en motorafstelapparatuur. En natuurlijk niet te vergeten de voor de oudmonteurs wellicht wel bekende (door)smeeruitrusting, bestaande uit olie- en vetpompen en de “smeerkist” gevuld met een handvetspuit met wat soorten mondstukken,oliekan en oliezuiger,een setje verschillende soorten en maten smeernippels en een gereedschapje om nippelopeningen te reinigen en op te knappen. Deze smeeruitrusting was door z’n smerig- en vettigheid na een oefening Duitsland vooral goed bruikbaar als smokkelbewaarplaats voor sigaretten en drank.