Evenement             : Museumweekeind
Evenementdatum : 04 t/m 06 apr 2014
Locatie                     : Museumcmplx Soesterberg
Foto’s                       : Foto reportage museumweekeind 2014

Hier zou dan het verslag komen te staan van dit evenement…..

Helaas is de grote boas, die aangewezen was om deze keer het hoofdverhaaltje te schrijven, verschrikkelijk druk met andere zaken. Voorlopig moeten we het dan maar even doen met een verslagje van mij ( de Plv-C ONHGP) en twee stoere foto’s. Eerste foto de DKO-manschappen onderweg naar het museumcomplex, tweede de altijd enthousiaste keukengroep. Het echte verhaal volgt asap.

Verslag van de onderhoudsgroep.

Zoals de plv-C-onhgp al aangaf, had de grote boas het nogal druk met andere zaken maar eindelijk heeft hij wat tijd kunnen vrijmaken om hier dan het echte verhaal te vertellen t.a.v. het museumweekeinde.

Misschien wel eens aardig om te vertellen hoe 41DKO nu terecht komt op het terrein van de gezamenlijke musea op het Zeisterspoor tijdens zo’n museumweekeinde. Want onze trouwe volgers weten dat dit de eerste maal was waarbij 41 DKO op het betreffende museumterrein aanwezig was.

Daarvoor moeten we enige jaren terug. De eerste contacten werden gelegd met het toenmalige Intendance museum, toentertijd gevestigd op de Palm Kazerne te Bussum met de toenmalige Kap. b.d. Flohr. Deze had ons op het evenement Bussum Bridgehead bezig gezien en vatte sympathie voor waar wij mee bezig waren op. Dit resulteerde in enige bezoeken aan het museum en een optreden gedurende een open dag met de keukenbak. Na enige tijd verwaterde de contacten weer, het museum moest verhuizen, kreeg andere budgetten, bazen. Was druk met overleven.

In de tussentijd had een van onze leden bij het TD-museum, via de bibliotheek, goede contacten opgebouwd (doordat wij veel materiaal hebben dat ook onderhouden moet worden, doen we vaak een beroep op de vele technische documentatie die deze bibliotheek bevat). Regelmatig kwam daar ook 41 DKO over de tong.

Tijdens een, te lang uitgesteld, bezoek in begin 2014 aan het vernieuwde Intendance museum kwamen wij ook aldaar weer op de radar en kwam het gesprek al gauw op de keukenbak. “Hé, da’s interessant, zou dat een aanvulling kunnen zijn op de museumdag?” Was één van de vragen die vanuit het museum kwam.

De rest is, zoals men zegt, geschiedenis. Wat overleg links en rechts. Niet alleen de verzgp, maar de hele stafstafverzorgingscie. “Want jullie hebben toch ook een onhgp? Kan die wat betekenen voor het TD museum?”. Slaapplaatsen organiseren; eerst op locatie (met zelf te regelen wacht), later luxe op legeringkamers.

En zo was het ineens 4 april 2014 geworden en was er een kleine colonne onderweg vanuit Ede naar het Zeisterspoor met manschappen en materieel. Op museumterrein aangekomen, aanwezig gemeld, bivak en legering in order gemaakt en onder genot van een happie en drankje klaar voor de nacht.

Gedurende de avond, stroomde het restant van de opgeroepen manschappen binnen waardoor de volgende ochtend er een heuze compagnie op de appèlplaats van de Du Moulinkazerne stond.

Na een praatje van de kapitein marcheerde er even later, voor het eerst sinds jaren, om 07.00 weer militairen de poort uit. Onder verbaasde gezichten van de wacht.

Op zaterdag werden alle posten bezet en ging een ieder aan het werk waarvoor hij of zij was aangesteld. Wat werd er zoal deze dag gedaan:

Onhgp:

  • YP schilderen.
  • Rondhangen.
  • Kanon verplaatsen.
  • Koffie drinken.
  • Verder met YP schilderen.
  • Koffiedrinken.

– Etc.

(Zie Poetsbeurt KN-89-04 voor gedetailleerd verslag)

Verzgp:

  • Erwtensoep maken (voor de bezoekers).
  • Lunch bereiden (voor ons). Vooral de bediening van de eitjes was een verademing.
  • Avond eten bereiden (wat blijft nog even geheim).
  • Van de overige activiteiten weet de C niks van.

Verkgp:

  • Met allerlei lessen kruipen, sluipen.
  • ZHKH (geheel spontaan).
  • Vlag ceremonie.
  • Veel oh-en en koffie drinken.

Gnkgp:

  • Gewonden verzorging.
  • Doen waar ze goed in zijn.

En wat deed de staf: nou ehh, staf zijn ?

Ook konden mooi de drie opengestelde musea bezocht worden. Naast het genoemde Intendance museum en het TD-museum was ook de Dienstvakverzameling der Militaire Administratie open (zeker ook een aanrader op te bezoeken als u in de buurt bent).

Toen het tegen 1700 liep moesten wij het museumcomplex verlaten en werd er terug gemarcheerd naar de Du Moulinkazerne. Daar kon men zich snel even opknappen om daarna van het opgevoerde warme eten te genieten. Oh ja, zou nog verklappen wat we aten. Eerlijk gezegd kan ik mij alleen nog de overheerlijke kipfiletjes herinneren. En wat er ook nog herinnerd gaat worden voor de komende jaren was hoe wij daar met zijn allen, tegen een muurtje, omringd met uitrustingstukken, in de zon van onze fantastisch diner zaten te genieten.

Maar zoals aan alles kon dit niet lang duren en vond het kader dat het tijd was aangebroken om een kleine dropping te organiseren. De chauffeur van de S09 werd gesommeerd om zijn vtg voor te rijden, manschappen in te laden en af te reizen naar nader kenbaar te maken droppingspunten. Helaas de S09 vond dat deze in panne moest lopen. Grote moer achter de ventilator los gelopen. Niet inzetbaar, geen dropping.

Voordat er gejuich bij de manschappen kon opstijgen werd plan B in werking gesteld en werd de dropping omgezet naar een avond wandeling van een paar km. Dus de mannen konden aan de bak. Onder bezielende leiding van het kader ging het de kazerne af om na een uurtje of twee weer zingend en marcherend het terrein op te komen (strompelen).

Na een gezellige afsluiting van de dag zocht een ieder zijn rukbunker weer op.

Zondag 06 april, kamer inspectie, appèl, afmars naar het museumterrein en een reprise van de dag daarvoor. Uiteraard werden er accenten verlegd (i.p.v. YP-schilderen werd het kanon opknappen, kruipen en sluipen werd sluipen en kruipen en koken werd schoonmaken en opruimen) en was het snel tijd om, na een eindappèl, het complex te verlaten onder dankzegging van en naar de gezamenlijke musea.

Afsluitend:

We mogen spreken van een zeer geslaagd evenement die voor alle partijen zeker naar meer smaakt.

C-DKO

Verslag museumweekend Soesterberg Plv-C ONHGP.

De opdracht voor de onderhoudsgroep van 41DKO voor dit weekend : het opknappen van de beide ornamenten ( 25 ponder kanon en DAF YP 408) voor de deur van het TD-museum aan het Zeisterspoor in Soesterberg.

Vrijdagsmorgens de boel ingepakt en de voertuigen rijklaar gemaakt. De heenreis verliep vlekkeloos, ondanks regelmatig onderhoud is het toch altijd weer afwachten hoe de voertuigen zich houden na een hele winter stilstand. Wijzelf hadden er in ieder geval zin in, het eerste grotere evenement in 2014 !!

Aangekomen direct begonnen met uitpakken en opbouwen van de onderhoudsgroep, wat gebabbeld met de museummannen, de YP408 en 25 ponder bekeken en op jacht naar koffie. Tegen 18.00 hadden we het display wel zo’n beetje klaar en werd het tijd onze legering in de Du Moulinkazerne op te zoeken en wat eetbaars te vinden in het altijd gezellige dorpje Soesterberg. Het werd uiteindelijk een smakelijke chinese maaltijd. Ter afsluiting van de dag hebben we, onder het genot van een kleine versnapering, elkaar voor het slapen nog wat sterke verhalen vertelt op de 8 persoonslegeringskamer.

Volgende morgen vroeg op. Appèl op de giga appèlplaats van de Du Moulinkazerne en af naar het museumcomplex. Voor het eerst sinds jaren weer een peloton legergroene militairen marcherend door de poort en langs het Zeisterspoor…..om 07.30u. Het zal je hobby maar zijn……

Na het ontbijt zonder hagelslag en vruchtenhagel (dat viel wat tegen, eitje was dan wel weer prima) aan het werk. De YP408 bleek bij de eerste verkenning een paar weken terug kosmetisch wat achterstallig onderhoud te hebben. Gelukkig was iemand van het TD-museum de afgelopen week met een hogedrukspuit aan de gang gegaan …de moslaag was er af en had plaats gemaakt voor een dun, geel laagje saharazand. Even afborstelen, verfwerk hier en daar opknappen en het apparaat staat er weer toonbaar bij. Enige wat nog ontbrak waren de onderdeelskentekens. Het bleek dat dit voertuig, de KN-89-04, een verleden had bij het PIROC in Veldhoven. Aan de hand van foto’s uit die tijd hebben we de YP408 weer die gedaante terug gegeven.

Voor een verslagje van dit klusje zie – Poetsbeurt KN-89-04.

Andere klusjes voor de zaterdag waren : onderhoud plegen aan de S95, beetje in de rondte takelen met onze Inter M62 takeldoos en wat publiek entertainen, rustig dagje dus…. Prettige onderbreking was het uitserveren van twee gifgroene cakes, eigenhandig gebakken door onze soldaat motorordonnans/monteur motorvoertuigen.

. Aan het eind van de middag gingen we weer gezamelijk terug naar de kazerne. De keukengroep had de warme hap reeds in gamellen gedaan en ingeladen in de S09. De dikke DAF moest mee naar de kazerne voor de door de kapitein georganiseerde avonddropping. Bij aankomst bleef de chauffeur wel wat erg lang in de auto zitten waarop we maar eens voorzichtig gingen informeren wat er loos was…. Bleek dat hij een raar tikje hoorde onder de motorkap en bij nadere inspectie ontdekte dat de ventilator los zat en zich nog net niet door de radiator geboord had……geen dropping en geen avondrust voor de onderhoudsgroep. De mannen gingen van ellende maar de leusderhei verkennen en wij deden een poging via de makkelijke methode de ventilator weer vast te krijgen…niet dus…Uiteindelijk lag de radiator naast de auto en zaten we met vereende krachten de plat geslagen schroefdraad van de ventilatoras weer op te kalefateren. Maar na 2 uurtjes zat alles weer in elkaar en liep de motor weer. Tijd voor een borrel op de legeringskamer en een reprimande aan de chauffeur die na het vervangen van de ventilatorriem nagelaten had de asmoer fatsoenlijk vast te draaien. Hoezo doet het 1ste echelon , 2de echelons werk…dâ kannie goe gaan, eigenwijs….

Zondagmorgen weer hetzelfde ritueel, alleen een uurtje later. Weer appèl op de reusachtige appèlplaats, weer marcheren naar het museumcomplex en weer geen hagelslag of vruchtenhagel bij het ontbijt….wel weer een smakelijk gebakken eitje maar dat maakt het gemis aan de diverse hagels helaas niet helemaal goed. Klaar voor de arbeid begon het te regenen, joepie. Als eerste aan de gang met het heen en weer slepen van de 25 ponder en YP408. De laatste moest naar de opstelplaats bij de hoofdpoort en de 25 ponder naar een meer prominente plaats voor het TD-museum. Eénmaal alles op z’n plek kon onze sld chauffeur takeldoos/monteur motorvoertuigen beginnen met onderhoud aan de wagen en controle van de takeluitrusting. Wij gingen aan de gang met het kanon. De canvas mondingshoes voor het eerst in tig jaar in de blenco gezet en voor zover de regen het toe liet wat schilderen en vetten. Halverwege de middag was het wel klaar, voorzichtig begonnen met inpakken, voertuigen checken en nog wat napraten met de organisatie en de mannen. Het was qua bezoekers helaas een rustig evenement, maar voor ons zeker geslaagd.

De keukengroep bereidde ‘s middags een maaltijdje macaroni zodat we voor vertrek met de hele club de buik vol konden eten, daarna snel een laatste paar foto’s en wegwezen. De sld ordonnans was iets minder gelukkig onderweg, hij reed een lekke achterband. Wij wisten van niks, de ANWB later wel.

Rest mij nog de musea op het museumcomplex aan het Zeisterspoor te Soesterberg te bedanken voor de uitnodiging en de geboden faciliteiten en uiteraard iedereen van de DKO voor de wederom succesvolle samenwerking tijdens dit weekend.

De Plv-C ONHGP.