Evenement             : Chauffeursdag en verenigingsdag
Evenementdatum : 03 en 04 mei 2014
Locatie                     : Prins Mauritzkazerne, Ede.
Foto’s                       : Foto reportage cahuffeurs en verenigingsdag 03/04 mei 2014

Op initiatief van enkele chauffeurs en de onderhoudsgroep is er een nieuw jaarlijks terugkerend gebeuren binnen de DKO van start gegaan : de DKO-chauffeursdag(en).

Direct een succes, mooie opkomst, 3 Daf YA 328’s, 1 Nekaf, 1 Laro, 1 motorfiets, 2 Daf YA 126’s en een aanhanger. Oh jah, ook nog een Daf YA 314 zonder wielen…..

Het was een prachtige dag, volop zon, een fijn temperatuurtje wat het met water spelen extra aantrekkelijk maakte en ook nog eens goed was voor het gezamelijke vitamine D gehalte. Wel veel werk verzet.

Wat is er zoal gedaan ?

  • De “niet chauffeurs” hebben we om te beginnen in de aanhanger gezet met een kwast en een blik verf. Later aan de afwas, tenten bouwen en hand- en spandiensten uitvoeren. De mannen waren er maar druk mee.
  • De beide GNK-chauffeurs, onze dokter samen met hospik, kregen na een inleidend praatje een voertuig IK/OK (instructie/onderhoudskaart) in handen gedrukt en konden zich uitleven op het eerste echelons onderhoud. Wat zij aanvankelijk voorspoedig aanpakte. Nekafje volgens model in hoofdgroepen op een zeiltje, laro geinspecteerd. Een uurtje verder ontdekte de heren dat onderhoud plegen ook best wel zittend/liggend in de zon gedaan kon worden. Na de middagpauze bleek de spanningsboog nog korter dan gedacht en waren ze alweer aan het knoeien met beenspalken, waarschijnlijk narrig omdat er totaal geen gewonden vielen, nog geen schrammetje.
  • De overige chauffeurs hadden het klassieke poetsen, krabben, verven en vetten op het programma. Enkele wagens waren hard toe aan een flinke schoonmaakbeurt en/of onderhoudsbeurtje. Dus met de hoge druk waterspuit aan de gang, oliebakken peilen,smeerpunten na lopen en banden oppompen. Aan het eind van de zondag stonden de meeste auto’s voor Bussum Bridgehead start klaar.
  • de Sgt-kok-Menagemeester stortte zich op z’n vers aangeschafte Daf YA 314. De auto staat intussen op bokken en is nagenoeg kaal. Ook hier kan het grote krabben,schuren en schilderen beginnen De techniek vraagt natuurlijk ook nog de nodige aandacht, de remmen zijn als eerste aan de beurt. Weer eens wat anders voor de Sgt , geen aardappels jassen maar remtrommels schuren.
  • De onderhoudsgroep zelf heeft naast het met raad en daad terzijde staan van de chauffeurs hun eigen voertuig ook aangepakt. Schoongemaakt, de inventaris van de laadbak gecontroleerd en doorgesmeerd. Helaas heeft het voertuig wat te kampen met een dubieuze tussenbak. Zoals gebruikelijk voor een onderhoudsgroep rijden we met ons eigen voertuig liever zo lang mogelijk door met een gierende en jankende bak……..dan maar een paar oorkleppen op….

Aan het eind van de zaterdagmiddag was iedereen moe maar voldaan, de onderhoudstoestand van het DKO-wagenpark is weer iets beter. Rond 17.00 was alles opgeruimd en gingen de meesten weer huiswaarts. Een aantal DKO-ers bleef slapen op de kazerne, zondag is het verenigingsdag. Waarom dan heen en weer rijden. Zij hebben de avond doorgebracht in de bar van de Veluwse Heidebrouwerij. Gevestigd in de voormalige keuken van de Mauritskazerne…..

Zondagmorgen 10.00 weer aantreden voor appèl. De overnachters waren er lekker vroeg bij, de second had een niet zo best afgesteld uurwerkje om ’n arm hangen. Maar ondanks het heidebier wel fris en fruitig.

De dag staat grotendeels in het teken van het aankomende evenement “Bussum Bridgehead”. De laatste voertuigklusjes, materiaal uitzoeken, voertuigen inladen en uitrustingen in orde maken. We hadden voor dit weekend nog een les “militaire colonne” in gedachten maar daar is niks meer van terecht gekomen. Wel een klein vergaderingetje besteed aan de toekomst van de DKO met de aanwezige DKO-leden. Rond 15.00u was het allemaal klaar en kon iedereen naar huis. Het was een rustige verenigingsdag.

De Plv-C ONHGP.