Evenement             : “Historisch Festival”
Evenementdatum : 12 t/m 14 jul 2019
Locatie                     : Kasteeltuin, Huis Doorn
Foto’s                       : Historisch Festival 2019

Vorig jaar het jaarlijkse Historisch Festival in Vorden, dit jaar in de tuin van de Duitsche Keizer te Doorn. Prachtige locatie, mooi veld en vooral een groot terrein. Moest dan ook het nodige mee om het display te vullen. Thema voor ons dit jaar “(wiel)onderhoudsgroep te velde”.  Vult in ieder geval lekker met alle voertuigen, wat tenten en een poorthokkie.

Na zo’n 18 jaar re-enacten zit de routine d’r wel wat in, voertuigen beladen is een fluitje van een cent als het al nodig is. Die voertuigen het mobcomplex Voorthuizen af krijgen en ook  heelhuids op de plek van bestemming krijgen is iets minder vanzelf sprekend, bleek maar weer eens……  De beide DAF YA 328’s moesten mee, de S12 rijdt eigenlijk altijd wel en gaf dan ook geen problemen. De andere rijdt pas sinds een paar weken weer na lange tijd in reparatie te hebben gestaan. Op de terugreis van het vorige evenement in Olst begon het ding al wat te sputteren en moest ie de laatste km’s aan de trekstang afleggen. Bleek het gevolg van onze fijne moderne benzine die geheel zelfstandig het brandstofsysteem begon op te schonen, m.a.w. de hele bende verstopt. Alles schoongemaakt, starten lopen en de auto weer weggezet. Donderdagavond bij het klaar zetten van de voertuigen op Voorthuizen een rondje proefrijden en na een paar honderd meter tuurlijk weer stilvallen. Spanning accu’s minimaal, we hadden al geconstateerd dat de ampèremeter niet uitsloeg, voorlopige oplossing: aan de lader en het  laadsysteem nakijken als we op het evenement zijn. De S12 erbij en via startkabel weer starten, dus niet, kreeg weer geen brandstof. Na wat heen en weer knoeien en terug redeneren bedacht dat alle ellende begon na omschakelen van rechter naar linker tank. De driewegkraan terug op rechter tank en benzine ohne ende…. Klaar, dan maar op 1 tank rijden voorlopig.

Vrijdagmorgen tegen 09.00u. op weg richting Doorn. Na een korte pauze, veroorzaakt door een vergeetachtige chauffeur en een aanhanger met een eigen leven, heerlijk rotondes gedraaid met de DAF YA 328, spierballen kweken.

Uiteraard weer een keer een verkeerde afslag nemen en vlak voor Doorn een uitvaller in de colonne. Deze keer de S04, nota beide benen de DAF YA 126 van de onderhoudsgroep zelluf…. Accu’s dood.  We wisten dat ook bij deze auto het laadsysteem dubieus was en de vervangende dynamo+kabel+baf-kast lag al achterin. Ook nu weer de S12 er bij en met de startkabel de boel weer op gang gebracht en met minimaal stroomgebruik het laatste stukje verder gereden. 

Aangekomen onze toegewezen locatie besnuffeld en begonnen met opbouwen.

Stond allemaal net overeind toen het grote regenen los brak. Vervolgens op een klapstoeltje 3 uur lang toekijken hoe het tentcanvas doorweekt raakte en mijzelf zitten afvragen waarom ik niet eerst de aggregaataanhanger klaar gemaakt had, hadden we in ieder geval koffie kunnen zetten…. ennuhhh…de door Hare Majesteit verstrekte regencape model 1952 was op zich wel doeltreffend maar qua looks geloof ik niet dat mijn directe omgeving er erg veel baat bij had.

Na de regen het bivak voor zover mogelijk  afgemaakt en tijd om te foerageren in het dorp. We waren weer een bezienswaardigheid in de Jumbo.  Schnitzeltje genuttigd  bij de plaatselijke patatzaak en de avond kon beginnen.  Het werd een samenzijn onder de luifel op het bivak. Chipsje, drankje, kwebbeltje,  einde dag.

Zaterdag  vroeg op want onze  Sgt/Kok/Menagemeester is jarig. Het klokje heit 07.30u en dan sta je te zingen en  hiep, hiep, hoera te roepen…feest… 

Daarna ontbijt, laatste details toevoegen aan het kamp en aan het werk.  We gaan met de onderhoudsgroep vooral bezig met de voertuigen, alleen de verbindingsmannen blijven hun eigen ding doen.

Voor het voedingsgedeelte gedurende dag houden we ook wat personeel paraat. Alle anderen worden ingezet bij het onderhoud. De monteurs hebben reparatiewerk, de soldaathandlangers gaan 1ste echelons onderhoud uitvoeren, d.w.z. smeren, vetten, oliën, vloeistofpeilen van de accu’s  controleren en met de bokkepoot 5 liter legergroene verf weg knoeien. Een regenbuitje af en toe zorgde voor de koffiemomentjes en als de zon scheen de toch behoorlijk aanwezige bezoekers voor een kletspraatje. Opvallend het aantal bezoekers dat ff moest voelen aan de ruim 25 meter oefenconcertina’s rond het bivak; zijn ze scherp of niet?          De reparaties verliepen voorspoedig, een kleine inspectie van de DAF YA 328 artillerietrekker zorgde voor een leuk lijstje werk. Ik zelf was druk met het aanbrengen van nieuwe voertuig versierselen op de bumpers zijnde parknummers en brugclassificatie aanduidingen. Lekker prutsen dus. De soldaathandlangers pompten er lustig op los met de vetspuit en de overige, niet altijd even fijne, klusjes werden ook zonder mopperen uitgevoerd. We hadden een stuk of 3 kleine 24V aggregaatjes bij ons,  speciaal om de voertuigaccu’s op te laden. Samen met het grotere 3Kw Dynaf aggregaat in de aanhanger gaf dat een mooie bak heibel. Was geloof ik niet iedereen helemaal blij mee…sorry….

Aan het eind van de middag overall uit, handjes opkuisen en verzamelen onder de luifeltent voor de warme prak. Bonen met spek/ui, aardappels en een heel best te haggelen gehaktbal. Prima.

De avond was voor  iedereen vrij van dienst. De manschappen eerst voetballen en gingen daarna stappen, de Sgt-Kok-menagemeester ging her en der verjaardag vieren en de overigen bleven op het bivak of maakten een rondje over het terrein, zat te zien en te babbelen. Gelukkig bleef het gedurende de avond en nacht droog.

Zondagochtend 07.00u.  Na een ietwat rusteloze nacht, sommige re-enactors en re-enactorinnetjes menen blijkbaar dat het in de historische oorlogsvoering gebruikelijk was om tot diep in de nacht zo veel mogelijk geluid te produceren, stonden de manschappen bij onze bad&was uitrusting te wachten voor een lesje persoonlijke verzorging. In de regen…Toch blij dat ik als Plv C-ONHGP in functie dat soort afknijpacties alleen maar hoef gade te slaan, samen met een bak koffie en een hammetje boter hagelslag. Mooie hobby.

Na het ontbijt PSU alvast inpakken, schoenen poetsen, overalletje aan en terug melden in de tent van de onderhoudsgroep. Vandaag afronden van de gisteren niet afgekomen reparaties en onderhoudswerkzaamheden. In ieder geval nog tot in de middag werk zat.

Rond 12.00u de laatste regenbui wat wel fijn was voor de canvastenten. Regelmatig even een zonnetje d’r bie zorgde ervoor dat de tenten zo goed als droog ingepakt konden worden. Na de laatste bui ook ineens weer massa’s publiek. Veel kletserij dus en weinig werken. Nou kwam dat wel aardig uit want we hadden er ook allemaal niet heel erg veel zin meer in. Toch vermoeiend zo’n weekend. En zo klooiden we door tot een uur of 5. Toen oefening stofwolk, alles netjes afbreken en inladen zodat we voor een volgend evenement alweer zowat startklaar staan. Iets na 18.30u. reden we samen met de Oost-Duitse NVA- en marechausseevoertuigen in colonne de keizerlijke tuin uit.

De rit verliep vlekkeloos, hoewel…..tijdens de pitsstop t.b.v. tanken met de DAF YA 328  met verstopte linker tank bleek dat dezelfde aanhanger van de heenreis weer aspiraties had richting eigen leven, nu een veiligheidsketting los. En oh, jah, deze DAF had dat accu probleempje… We hadden zaterdag ook van de deze auto de dynamo vervangen en dat leek te helpen. Zondag de hele dag de acculader eraan gehangen dus je mag verwachten dat het probleem dan wel klaar is. 300 meter voor het mobcomplex, midden op de kruising met de Garderenseweg, plop, motor stil. Accu’s leeg. De S12 er weer bij met de startkabel en door.  Aangekomen snel alles de loods in en ff niet meer aan denken. Gelukkig hebben we geen plannen om deze auto mee te nemen naar Oldenburg, Duitsland over 3 weken. Ohh, wacht…..toch wel.

Lang verhaal enthousiast kortgesloten : het was best wel een aardig weekend. Hoop lol gehad , veel gedaan en eigenlijk al met al ook wel goede weersomstandigheden. Wel wat vochtig soms maar gelukkig niet zo bloedheet als in Vorden vorig jaar.

Volgende feestjes : op uitnodiging van het “Bundeswehr Reservistenverband Kreis Oldenburg” een 3 daags tripje en displaytje neerzetten in Oldenburg op 10 augustus en tijdens het monumentenweekend 13-15 september zijn we aanwezig bij het Artilleriemuseum op de Knobbel/’t Harde.

De Plv C-ONHGP.