Evenement             : Herhalingsoefening Stoomslag 16
Evenementdatum : 09 t/m 11 sep 2016
Locatie                     : Stoomtrein Goes-Borsele. Goes
Foto’s                       : Foto reportage herhalingsoef. Stoomslag 16

Monumentenweekend 2016…..evenementen te kust en te keur waar wij een bijdrage kunnen leveren. Deze keer werden we uitgenodigd door de Y-cie uit Zeeland om samen een “herhalingsoefening” te doen op het treinemplacement van de SGB in Goes. Een echt bijzondere locatie. Het is eigenlijk een oud rangeerterrein ingesloten door de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen, de door het museum in gebruik zijnde remise, een grote supermarkt en een COA. Het hele terrein staat vol al dan niet gerestaureerde,prachtige oude locomotieven en wagons/treinstellen. Kijkspel en feest der herkenning..

Goes is natuurlijk wel een eindje weg van Voorthuizen. Mietjes als we zijn hadden we al snel besloten om met privé voertuigen er naar toe te gaan. De Y-cie heeft ruim voldoende voertuigen en zitten lekker in de buurt, waarom wij dan nog extra Dafjes erbij zetten? Het voegt niks toe en scheelt aanzienlijk in tijd en vooral ook portemonnee.

In het voorjaar is een kleine delegatie op werkbezoek geweest om de locatie te bekijken en plannen te maken. Verbindingen dus. De laatste ledendag in Voorthuizen hebben we gebruikt om de benodigde materialen bij elkaar te zoeken. We gaan diverse disciplines van een verbindingseenheid neerzetten: Een radiopost met verschillende types radiosets die ook daadwerkelijk in gebruik genomen worden. Een kleine Veld CP met radio en veldtelefoon. Een veldtelefoonset met centrale (komt mooi uit want voor een later evenement moet die set toch al uitgetest worden). Als laatste een Veldposttent, zeg maar het militaire postkantoor te velde. We hadden gehoopt met wat meer personeel te zijn want dan hadden er ook wat mannen met een draagbare radioset rond kunnen lopen de hele dag…maar helaas. Alles bij elkaar toch 4 tenten vol verbindingsmeuk.

Goed…. genoeg geneuzel er om heen…. Wat hebben we gedaan deze drie dagen? Beginnen we bij de vrijdag.

Gruwelijk vroeg m’n bed uit. Hmmz…. niet m’n meest favoriete actie….Ik had gelukkig wel vooraf wat tijd gehad om m’n spullen bij elkaar te zoeken zodat het bij starten en wegrijden kon blijven. Tegen 09.00u en twee “onderweg koffie’s” later reed ik het complex Voorthuizen op. De SGT kok-menagemeester, z’n radiomaat en onze eigen SLD verbindingen waren al aanwezig. Eerst maar weer koffie. Halfuurtje later waren we wel zover dat het grote inladen kon starten. Alle vervoersmiddelen nagenoeg propvol. De route werd besproken en tegen 11.30u gingen we op weg.

Vraag me toch af wat dat is….Ga ik voor het eerst sinds jaren weer eens richting Zeeland, gaat prompt de rest van Nederland ook. We vochten ons van file naar file. Maar zonnetje erbij, koffiepauze ergens in de buurt van Keizersveer en aankomst op het museumterrein in Goes rond 14.30u. We keken onze ogen uit. Wat een mooie omgeving. Een oude, in nagenoeg originele staat verkerende remise en een rangeerterrein vol oude locs en treinstellen. Een prachtig oud stationsgebouw, seinhuisje en nog veel meer oude attributen her en der. Gaat wel lukken hier dit weekend.

Opbouwen van de tenten maar snel beginnen. Warm. Links en rechts van ons rijden museumlocomotieven heen en weer, we staan tussen de sporen in. Wel ff iets minder handig voor de tentpiketten. Die sla je werkelijk tussen het spoorgrint door…zwetuhhh. Veel drinken en regelmatig pauze helpt. Na een dik uur stonden er twee officierstenten en een boogtent. De boogtent was een pas aangeschafte en hadden we nog niet echt goed bekeken….nu wel. Net tentje hoor.

In Radiotent stond alles snel klaar. Twee tafels vol radio’s en een tafel voor de verbindingsman zodat hij ook wat kan knutselen. De tijdelijk gedetacheerde SLD radioverbindingen kreeg de mooie taak de antenne op te houden. hopelijk blijft het ding uiteindelijk goed overeind (kostte wat moeite)…anders gaat het voor hem een lang weekend worden zo.

Uiteraard werd het voedingstechnische gedeelte ook niet vergeten. Samen met de Y-cie een heerlijk chineesje buitgemaakt. Smaakt in Zeeland net zoals in Frieschland…gôh. De avond door gebracht met een drankje en een chipje, was goed te doen.

Zaterdag. Vroeg uit het veldbed, een door de Y-cie keurig geregeld ontbijtje genuttigd en de laatste details van het display afmaken. Het kan beginnen.

De locomotieven reden af en aan, links en rechts langs onze tenten. Voor de tenten het looppad waarlangs het publiek richting perron liep om met één van de oude treinen mee te gaan. Zo was er een nagenoeg constante stroom van kijkers. De één belangstellender dan de ander maar toch. Morse seinen en vreemde talen uit een radio trekken toch wel wat aandacht. De Lnt en ik waren druk met de veldtelefoon installatie. De telefoons, centrale en kabeldrums moesten getest en we wilden ook wat lijnwerkersklusjes doen. Hier en daar een draadje uitleggen dus. Mooie bijkomstigheid: bij de volgende WAMPEX is de veldtelefoonset nodig…. check,dubbelcheck en re-check.

De beide veldpostmannen rommelde wat aan met enveloppen en vooral met de “ouderwetsche” typemachine. Een jonge dame raakte gefascineerd door het apparaat en begon spontaan een brief te typen. Toch leuk zo’n tent.

Ook gedurende de dag de inwendige militair niet vergeten natuurlijk!! Het was warm, heul warm. Cola, sinas, koffie en water op tijd innemen en de maag ook af en toe wat bijvullen. De postsoldaten begonnen op hun brandertje worst op te warmen. De beide CP-postmannen gingen ook in de weer met hun messtins op een geïmproviseerd vuurtje voor hun tent. Fikkie steken altijd leuk…..

In de avond voor alle deelnemers een prima verzorgde BBQ op het plein voor de remise. Y-cie…Prima hap !! Het werd een gezellige avond.

s’Nachts regen…..sta je dan in je blote onderbroek in de stromende regen tussen de bielzen om 03.30u….. hobby,hobby, dat verrekte bier ook….

Half acht, onze beide tenten drijfnat, CP-tent nat en het ergste van alles: de was weer nat.

Het programma voor de zondag: grotendeels gelijk aan zaterdag. Wel een paar kleine toevoegingen.

  1. Contact leggen met het thuisfront d.m.v. den ouderwetschen telefooncel !
  2. De Märklin/Fleischmannbaan van vroeger aan de kant en daadwerkelijk met treintjes spelen !
  3. Aan het eind van de dag operatie stofwolk met hopelijk droge tenten.

Punt 1 verliep prima, zei het dat we waren vergeten dat je tegenwoordig euri’s hebt……ach de foon deed het toch niet….wel leuke plaatjes geschoten.

Punt 2 was bijzonder. Helaas konden we wegens tijdgebrek niet allemaal een stukkie mee. Er reden zondags minder treinen dan zaterdag. Ik zelf ben mee geweest met de “Shunter”. Een voormalige Oost-Duitsche goederenlocomotief. Maar ook de andere locs werden door ons opgezocht en bereden. Maak je nooit meer mee.

En zo is het in mum van tijd einde dag. Uit een ooghoek had ik al gezien dat een soldaat van de Y-cie een grote ketel boven een vuurtje had gehangen. Eens zien wat Eucalipta daar aan het brouwen is. Zag er goed uit, groen ook. Het bleek een heel goed smakend zelf gemaakt erwtensoepje te zijn. Te goed want we moesten direct al op rantsoen. Uiteindelijk toch nog twee beste mokken vol gehad. Goeie brandstof voor operatie Stofwolk en de thuisreis.

Operatie Stofwolk…Zoiets als “Inpakken en wegwezen”. Zijn we bij de DKO intussen goed in getraind. En dan niet kwak-smijt-gooi maar netjes inpakken zodat we later hoog uit wat klein reparatiewerk hebben en alles nog terug kunnen vinden ook….Tot zover het plan….Tuurlijk is het wel enigzins Gooi-smijt-kwak. Na drie dagen en nog zo’n 4 uur reizen voor de boeg ben je het wel wat zat. Alleen met de tenten zijn we zeker wel georganiseerd. Die worden netjes opgevouwen en in de zak gedaan. In de loop van de dag was het canvas weer goed opgedroogd. Dat scheelt een hoop nawerk want anders moeten we die terug in Voorthuizen ophangen om te drogen. Vandaag hadden we geluk, net klaar met opvouwen begon het te druppelen. Binnen een uur lag alles weer in het busje of op de aanhanger. Op naar Voorthuizen. Kleine koffiestop tussendoor, uitladen, hapje eten met de overblijvers en dan ieder zijn weg. Ik nog 2 uurtjes door naar Frieschland.

Nogmaals, het was een goed weekend. Organisatie prima, dank Y-cie en treinmuseum !.

De Plv C-ONHGP