DAF YA 328

Klik op het formulier voor algemene gegevens.

Praat je over een Nederlands legervoertuig, dan praat je over de DAF YA 328. Ook wel bekend als de “dikke DAF”.

Voor z’n tijd een uiterst modern voertuig, zeer capabel in het terrein, een lier waar je “U” tegen zegt en vering alsof je zweeft.

Elke chauffeur op zwaardere wiel- of rupsvoertuigen moest eerst op dit voertuig z’n rijbewijs halen. Kon je éénmaal goed “double clutchen” dan was je klaar voor het grotere werk: rupsvoertuigen als de Centurion  of Leopard of een ander groot wielvoertuig.

Al met al maakte de DAF YA 328 meestal een diepe indruk op een dienstplichtige soldaat van rond de 20 jaar oud. En dat zorgde er weer voor dat de herinnering nog lang bleef. De oudere jongere van nu kijkt automatisch op als die het karakteristieke geluid van “zijn dikke DAF” ergens meent te horen.

Ander gevolg is dat in de klassieke vrachtwagenwereld de dikke DAF goed vertegenwoordigt is. Volgens de archieven staan er een kleine 160 op een BE-kenteken en zijn er ongeveer 35 bekend als sloper of wachtend op restauratie. Voor een rond de 55 jaar oude vrachtwagen een respectabel aantal….

De DKO heeft op dit moment de beschikking over drie exemplaren, de S05, S09 en S12. Twee artillerietrekkers (ART) en één algemene uitvoering zonder lier (ALG). Eén van de ART’s is niet inzetbaar, deze heeft nog geen Nederlands kenteken en is nog geheel in originele staat. De andere 2 hebben in de afgelopen jaren een grote  onderhoudsbeurt (lees bijna complete revisie) gehad en zijn volledig inzetbaar. De rijdende ART heeft een originele .50 affuit boven de cabine en is de trekker voor de veldkeuken. De ALG gebruiken we hoofdzakelijk voor (troepen)transport en speciale items zoals het geïmproviseerde gewondentransport.

De S09, een artillerietrekker met affuit. Eigenlijk de meest stoere versie van de DAF YA 328.

de S12 in verschillende gedaantes : transport, troepentransport en gewondentransport.

 

Speciaal voor de DAF YA 328 liefhebber KLIK HIER fotoserie van eén van onze 328’s.