Elke ouwe stomp die ons bivak nadert herkent het geluid : het gehuil van het benzineaggregaat.
Het is het oude bekende 3kw standaard aggregaat dat elke compagnie mee had op oefening. Voor het licht en de koffie onmisbaar maar verder eigenlijk alleen maar een aandachtvrager en vooral gruwelijk onhandig zwaar. Toch is het apparaat pas na ruim 25 jaar trouwe dienst vervangen voor een moderne dieselversie (siemens/hatz).
Het aggregaat wordt aangedreven door een Briggs & Stratton 10hp (bijnaam briggsenstartniet) benzinemotor en heeft een v. Kaik wisselstroomgenerator. Makkelijk is dat er ook een acculaadgelijkrichter aanwezig is, minder makkelijk is dat deze geen 24 volt kan laden terwijl de KL overal 24V installaties in gebruik had. Ook een Nato stekkeraansluiting was mooi geweest. De benzinemotor kan gestart worden met een trekkoord, slinger of een aangesloten 12V accu waarbij dan de dynamo even andersom werkt.
Er waren 4 verschillende fabrikaten in gebruik binnen de KL :
Imperia 1ste type (vanaf 1956) n.s.n. 6115-17-017-9537
Imperia 2de type (1968) n.s.n. 6115-17-032-8501
Tapper n.s.n. 6115-17-017-9478
Dynaf n.s.n. 6115-17-022-0735
AGGREGAAT 2,5Kw HATZ DIESEL
Het Hatz dieselaggregaat was de opvolger van het Dynaf benzinebakbeest… Nog steeds een gruwelijk zwaar apparaat maar wel veel betrouwbaarder.