DAF YA 126

Klik op het formulier voor algemene gegevens.

De DAF YA 126. Het kleine broertje van de DAF YA 328. Qua techniek wel wat verschillen, de motorinhoud is iets kleiner, geen tandemstel achter, achter ook torsievering en vacuüm bekrachtigde remmen. De YA 126 is eigenlijk de Nederlandse equivalent van de amerikaanse weaponcarrier en word in de gebruikstaal meestal wep genoemd. Sommige noemen ‘m ook wel “dunne daf”.

De YA126 had een slechte naam, vooral onder de monteurs, de remmerij werkte vaak niet optimaal en de auto was nog al shimmy gevoelig (onbalans in de voorwielen waardoor de hele auto onverwachts heftig begint te stuiteren). Vakkundig onderhoud was geboden en daar schortte het helaas nog wel eens aan. Als alles naar behoren werkte was het toch een fijne auto om mee onderweg te zijn. Toen de laatste wepjes afgeleverd waren ontdekte het Ministerie van Oorlog dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel van die dingen nodig hadden en belandden er veel voor langere tijd in het mobcomplex. Begin jaren 70 werd een grote serie omgebouwd tot radio / telexwagen (de EZB-bak), deze hebben nog tot ver in de jaren 90 dienst gedaan.

Nu, nadat, rond de jaren ’90, de laatste bij de domeinen verkocht zijn, is de YA 126 met name onder de hobbyist tamelijk populair, een goed terreinvaardig voertuig dat met een gewoon rijbewijs bereden mag worden. De problemen van toen zijn echter gebleven en zeker niet gemakkelijker op te lossen…….(en dan hebben we nog niet gesproken over het verbruik van dure benzine).

De S04 (op onderstaande foto nog S03) is in 2009 uit de mottenballen gehaald en heeft een opknapbeurt ondergaan. In eerste instantie was de opbouw zoveel mogelijk in oude stijl gedaan, bijvoorbeeld alle zeilen canvas, ronde spiegeltjes en het pioniersgereedschaprek terug naar de laadbakklep. Echter al snel bleek waarom de KL  afscheid genomen had van de ronde speigels en het rek achterop, ook wij bouwden hem snel terug naar de gebruikelijke uitvoering. Als de NATO-profielbanden versleten zijn zullen de banden worden vervangen voor zandbanden oud profiel. Samen met de S04 toolsetaanhanger is de wep nu het vaste voertuig van de wielonderhoudsgroep.

De foto’s als S03 (in “oude” uitvoering)

De S94 is onze enige wep met een radiobakopbouw. Naar mate de tijd verstrijkt is ook het interieur steeds meer periode correct. De auto is meestal in de buurt van de keukengroep te vinden, de SGT-chauffeur is nogal een liefhebber van lekker eten.

Samen met de Clarkmast en wat verbindingspost attributen geeft de S94 toch een leuk plaatje..

De S06 heeft serieus groot onderhoud gehad maar is nu volledig inzetbaar als lijnverbindingsvoertuig (een van de weinig complete uitvoeringen die er nog zijn).