DAF YA 126
De DAF YA 126. Het kleine broertje van de DAF YA 328. Qua techniek wel wat verschillen, de motorinhoud is iets kleiner, geen tandemstel achter, achter ook torsievering en vacuüm bekrachtigde remmen. De YA 126 is eigenlijk de nederlandse equivalent van de amerikaanse weaponcarrier en word in de gebruikstaal meestal wep genoemd. Sommige noemen ‘m ook wel “dunne daf”.
De YA126 had een slechte naam, vooral onder de monteurs, de remmerij werkte vaak niet optimaal en de auto was nog al shimmy gevoelig (onbalans in de voorwielen waardoor de hele auto onverwachts heftig begint te stuiteren). Vakkundig onderhoud was geboden en daar schortte het helaas nog wel eens aan. Als alles naar behoren werkte was het toch een fijne auto om mee onderweg te zijn. Toen de laatste wepjes afgeleverd waren ontdekte het Ministerie van Oorlog dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel van die dingen nodig hadden en belandden er veel voor langere tijd in het mobcomplex. Begin jaren 70 werd een grote serie omgebouwd tot radio / telexwagen (de EZB-bak), deze hebben nog tot ver in de jaren 90 dienst gedaan.
Nu, zo’n 10 jaar nadat de laatste bij de domeinen verkocht is, is de YA 126 met name onder de jongere hobbyist tamelijk populair, een goed terreinvaardig voertuig dat met een gewoon rijbewijs bereden mag worden. De problemen van toen zijn echter gebleven en zeker niet gemakkelijker op te lossen…….
Vijf DKO-leden bezitten een DAF YA 126. Vier stuks in algemene uitvoering waarvan eén met RT-3600 radioset .De vijfde heeft een EZB-opbouw. .
De S04 (op de foto nog S03) is in 2009 uit de motteballen gehaald en heeft een opknapbeurt ondergaan.De opbouw is zoveel mogelijk in oude stijl gedaan, bijvoorbeeld alle zeilen canvas, ronde spiegeltjes en het pioniersgereedschaprek terug naar de laadbakklep. Als de NATO-profielbanden versleten zijn zullen de banden worden vervangen voor zandbanden oud profiel. Samen met de S04 toolsetaanhanger is de wep nu het vaste voertuig van de wielonderhoudsgroep.
De S94 is onze enige wep met een radiobakopbouw. Helaas is de bak niet als zodanig ingericht maar dat hoef je aan de buitenkant niet te zien……De auto is meestal in de buurt van de keukengroep te vinden, de SGT-chauffeur is nogal een liefhebber van lekker eten.