2020 nadert z’n einde, een overzichtje van een bewogen jaar, poeh hé………

Begin januari zaten we nog vol met de gebruikelijke plannen: welke evenementjes gaan we draaien, wat gaan we doen, welke voertuigen hebben onderhoud nodig, wie en waarin gaan we onze soldaatjes opleiden dit jaar….van die dingen.

Maar na de nieuwjaarsreceptie op onze locatie Voorthuizen veranderde alles in rap tempo.

Eind januari code rood op de groepsapp : brand !!!   Bij de buurman was waarschijnlijk de kachelpijp ietwat te ver geïntegreerd in het timmerwerk en had de tussenvloer ontstoken. Gevolg dikke brand en een gigantische rook ontwikkeling.  De brandweer spoot er lustig op los met de waterslang en kon voorkomen dat het vuur doorsloeg naar onze kant maar het kwaad was al geschied. Onze opgeknapte ruimte, vier jaar daarvoor door ons al helemaal ontdaan van roetschade door voormalig oefengebruik van de brandweer, was bedekt onder een laag vette roet, Creosoot genaamd.

 

Na van de schrik te zijn bijgekomen begonnen we direct met plannen maken en vooral schoonmaken. De aandelen Dasty vlogen omhoog nadat bleek dat dit schoonmaakmiddel eigenlijk het enige middel was dat werkte, liters hebben we verbruikt. Onze aangebrande loods werd bouwtechnisch afgekeurd en daarmee zaten we meteen met een ander probleem…waarheen met alle spullen?  Gelukkig kon onze huisbaas een vervangende ruimte aanbieden maar die was helaas wel te klein. We hebben naast onze voertuigen behoorlijk wat meuk. Opslag in aanhangers, de aangeboden ruimte tot de nok volplempen, spullen mee naar huis nemen…dat was voorlopig even het antwoord EN vlot  op zoek naar iets anders.

In 2019 hadden we een evenement gedaan op het voormalige mobcomplex in Elst en waren we met de eigenaar al eens  los vast aan het babbelen geweest. Eerste actie in de zoektocht was dan ook contact met hem opnemen. Met als resultaat dat we op 1 juni konden gaan verhuizen naar onze nieuwe locatie : Mobcomplex Veldhuizen te Loenen !  Wat zijn we daar blij mee !

De verhuizing verliep gladjes, we hebben wel wat ervaring met snelle verplaatsingen uit oorlogsgebied. Gewapend met een paar aanhangers, busjes, heftrucks en een vrachtwagen met oplegger vlogen we er in krap drie dagen tegen aan en was alles over. Locatie Voorhuizen bezemschoon achter gelaten en een lege loods vol gereden met een gigantische berg bende. De DKO voertuigen voorlopig maar in de buitenopslag…

Tjah..en dan… Zo’n mobcomplexopslagloods is op zich mooi ruim maar heeft ook een hele hoop onbruikbare lucht in de hoogte. Elektriciteit in de vorm van verlichting is aanwezig maar water, afvoer en verwarming niet.  Onze nieuwe huisbaas heeft ons geweldig geholpen met het beschikbaar stellen van een sanitair gebouwtje en heel snel de nutsvoorzieningen aan te leggen richting onze loods. Zelf gingen we direct aan de gang met het maken van tussenvloeren, plaatsen van een 20tons brug, palletstellingen en een nieuwe kantine bouwen.  Gaande weg ontstond er een vaste bouwploeg die voortvarend te werk gaat. Nu in december zijn we zover dat alles onder dak is, de tussenvloeren in gebruik genomen zijn, de waterleiding en schijthuisbuizen liggen, verlichting bijna klaar is en de kantine bruikbaar is. Ook de vlaggenmast is weer in ere hersteld naast de loods. Top gewerkt in de vrije tijd door onze bouwploeg !

Blijft over dat andere issuetjuh in 2020 : COVID-19……

Valt veel over te zeggen maar dat gebeurt al genoeg. T.o.v. alle persoonlijke gevolgen voor iedereen zijn de Corona-effecten voor de DKO maar een kleinigheid. Toen in maart de eerste Lock Down werd afgekondigd zaten we nog midden in de roetveeg actie. In een kleine groep konden we die klus afronden. De verhuizing vond plaats op het moment dat we allemaal net weer wat meer mochten, dat was mazzel. In augustus hielden we onze jaarlijkse BBQ met in achtneming van alle Coronaregels  en in september dachten we dat we dat een evenement in Brabant misschien wel met publiek op verkennersafstand mogelijk was. Dus niet. Inmiddels zitten we in de tweede golf/Lock Down en zijn alle activiteiten weer sterk beperkt, ook in de loods te Loenen. Geluk bij een ongeluk voor ons is wel dat we nu genoeg tijd hebben….als er ook nog eens een hoop evenementen waren geweest in 2020 waren we nu waarschijnlijk afgevoerd  richting sanatorium.

En dat was 2020 voor 41DKO..….Al met al reden genoeg om een dikke streep te zetten onder dit jaar en weer vooruit te kijken, opbouwen en nieuwe plannen maken.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________


 


2021

Wat gaan we doen? Kunnen er al wat tipjens van den sluiert opgelicht worden?  Jazekers wel.

Zo lang de tweede Lock Down duurt zal het niet zoveel zijn. De bouwploeg klust beperkt wat door, de kantine is al leefbaar, is alleen nog detailafwerking en aankleding. De natte afdeling vordert ook gestaag dus binnenkort zijn we zelf geheel zindelijk. De loods moet als de bouwklussen zijn afgerond opgeruimd worden en definitief ingedeeld. Daar zit nog wel wat werk in, als we weer mogen/kunnen gaat dat nog wel wat verenigingsweekendjes kosten.  Het streven is om ergens in 2021 een ”Tag der offenen Hozen” te organiseren.

Ten huize van diverse leden is er ook wat activiteit. Eén van de DAFjes 66 YA is in groot lasonderhoud. Soldaat Flintstone heeft straks een aandrijvingsprobleem. De Nekaf VK02 ligt deels uit elkaar voor groot onderhoud. Na ruim 6 jaar stilstand in de tuin was dat wel nodig. Volgens plan moet dit klusje in het voorjaar afgerond zijn.  Dan is er nog de S04, de DAF YA 126 van de onderhoudsgroep…die heeft remmerij ellende en de lagering van de ingaande as reductiebak is overleden. Dat Daffie  moet dus omhoog… zal waarschijnlijk in Loenen moeten gebeuren.

Wat de evenementen in 2021 betreft….ehhhhhhh…..jaaahhaaa….. we verwachten weinig.

Waarschijnlijk gaan we ons zelf bezig houden. We hebben al bijna een jaar niet meer in uniform rond gelopen, toch 1 van de basisplannen van onze club. Daarom gaan we in het voorjaar (als het weer mag/kan) een AMOotje starten om onze grondkunstjes als exercitie en schuttersputten met een eetlepel graven weer te oefenen.

Door hoofdzakelijk ouderdom van het hoogste en laagste kader binnen de club hebben we een puntje van aandacht met het chauffeuren van de DAF YA 328’s. Twee van onze soldaten hebben wel een groot rijbewijs maar kennen alleen maar de luxe af geveerde automaat vrachtauto’s anno 2021. Beetje “dubbelkluts” techniek van 70 jaar terug is ze nagenoeg onbekend. De plv C-ONHGP wordt tijdelijk gedetacheerd bij de Rij- en TractieSchool-DKO en gaat als Kpl 1 Rij-instructeur de beide sld’s opleiden tot volwaardige dikkedaf chauffeurs.

2021 brengt weer een hoop nieuwe plannen en ideeën, in ieder geval gewoon doorgaan…..en het hele COVID-19 geneuzel gaan we slachten, punt.

Blijft over namens de Re-enactmentvereniging Dienstplicht Koude Oorlog iedereen die dit leest of niet leest fijne feestdagen en een goed en gezond 2021 te wensen !!  Hou vol, we winnen.

De CC 41DKO  en Plv. C-ONHGP 41DKO.