Evenement : Bezoek trammuseum, Amsterdam
Evenementdatum : 25 maart 2023
Locatie : Trammuseum, Amsterdam
Foto’s : Bezoek trammuseum Amsterdam 2023
Verslag museumbezoek 25-03-23
Eindelijk, de eerste (echte) verenigingsdag van 2023 is gearriveerd, het is 25-03-23. Conform de tradities van DKO staat deze eerste dag altijd in het teken van een museum bezoek. Altijd een museum welke gerelateerd is aan onze hobby. Maar dit jaar zijn we vreemd gegaan. We zijn op bezoek gegaan bij het tram-museum van Amsterdam. Niks te maken met onze hobby toch, nou, er ligt wel degelijk een linkje tussen DKO en het trammuseum. Een van onze leden is namelijk vrijwilliger bij dat museum en heeft ons uitgenodigd om eens een blik te komen werpen op zijn andere invulling van zijn vrije tijd. Dat idee werd door het kader in uitvoering gebracht en op de agenda gezet voor de eerste verenigingsdag.
Derhalve op naar Amsterdam, was wel even een dingetje, raam uitkijkend, harde wind, regen. Gaat het wel leuk worden, nat, koud, nou misschien maar beter omdraaien in bed. Maar ja, dat kan natuurlijk niet. Dus moed bij elkaar geraakt, motorpak aan en op pad.
Aankomend in Amsterdam was het weer opgeklaard, later op de dag zelfs letterlijk, met zonnetje. De tram stond al klaar, maar eerst…. Koffie!!!!
Ne geanimeerd geleuter met alle aanwezigen en nadat de koffie (met spritsen) op was werd het dan toch tijd om in de tram te stappen (niet verder vertellen maar het was een tram die oorspronkelijk in Rotterdam heeft gereden), je plek te vinden en te vertrekken met ons DKO-lid als chauffeur (hoewel het bij trams iets van machinist schijnt te heten). In eerste instantie was de gedacht, kan nooit moeilijk zijn, want je heeft niet eens te sturen, de rails bepalen wel of je links/recht af of rechtdoor gaat. Dat bleek een misvatting. Draaiend aan allerlei wielen, drukkend op diverse pendalen, het leek soms wel een dans, en dat allemaal om te remmen, gas (electra) te geven, omwonenden te waarschuwen, verkeer tot stoppen te dwingen op de kruisingen (daar hadden we ook een conducteur voor met rode vlag) etc., etc. Boeiend om te zien.
Daarnaast was de omgeving van de tramlijn (Haarlemmerstation naar Bovenkerk) erg fraai. Mooie panden, langs het Amsterdamse bos, over oude bruggetjes. Tot eindpunt A9 (door verbreding was de lijn afgesloten en konden we Bovenkerk niet bereiken (als A9 klaar is dan zal de lijn wel weer tot Bovenkerk lopen). Daar even de tram uit, zicht op de A9 verbouwing van bovenaf (normaal scheur je over de A9 zelf en zie je daar niks tot weinig van). En weer via de zelfde weg (rails) terug naar het historische Haarlemmerstation.
Daar even een koffiestop (er was weer verse gezet) en toen op naar de loodsen en werkplaatsen waar de trams zijn opgesteld en worden gerestaureerd en onderhouden. Als petrolhead was vooral de dieseltram interessant met een DAF 475 diesel (wat kan zo’n ding toch heerlijk ruiken). Maar ook de overige trams waren interessant en vooral de verschillen en de vernieuwingen door de tijd waren goed te zien. Nog wat gesprekken links en rechts met de mannen die er bezig waren, werd het tijd om er een eind aan de breiden. Na nog gezellig een bammetje met elkaar genuttigd te hebben (als een soort verlate brunch) werd er afscheid genomen onder dnakzegging en ging ieder zijns weegs. Aantal ri. Huis, aantal nog naar een lokale tweedehandsloods, en onze tramchauffeur/conducteur – op naar de loodsen om aan de klus te gaan.
Wil hier nogmaals ons lid hartelijk danken dat deze dit voor DKO heeft georganiseer. Was een super dag(je).
Uw CC.