Evenement             : Vriendendag Cavaleriemuseum A’foort
Locatie                    : Bernhardkazerne Amersfoort
Foto’s                      : Geen foto’s van dit evenement ivm algeheel fotografie verbod.

Ieder jaar houd het Cavaleriemuseum Amersfoort een zgn. Vriendendag. Hierbij worden donateurs en relaties van het Cavaleriemuseum uitgenodigd om de kazerne te bezoeken waarbij eer extra activiteiten worden ontplooid – vb. demo’s, optreden muziekkorpsen, aanwezigheid van het meest moderne Cavalerie materieel (uiteraard is er ook veel oude “meuk” aanwezig). Dit jaar mocht ook DKO zich onder deze oude “meuk” scharen want we waren uitgenodigd om aanwezig te zijn om mee te doen aan de feestvreugde. N.b. het verbindingsmuseum was deze dag ook opengesteld.

Aldus, na enig (kader)overleg met een plan de campagne gekomen, die in de dagen vooraf aan het evenement nog grote wijzigingen onderging door allerlei aangepaste aanwijzingen van het KasCo van de Bernhardkazerne maar vooral door het de steeds slechtere weersvoorspelling als gevolg van restanten van de ex-tropische orkaan Humberto die zeer onstabiele lucht ri. Amersfoort blies.

Maar al met al reed de S12 met materiaal en de veldkeuken (op verzoek Cavaleriemuseum) om 0530 het mobcmplx Loenen af om, via A1, ri. de Bernhardkazerne te rijden. Pff.. werd een natte en stormachtige rit – de chauffeur had onderweg het gevoel dat hij bij de Marine was ingedeeld. Alleen maar water om zich heen en zeilen op de wind. Soms kwam de snelheid niet eens boven de 60 km per uur. Toch vertelde hij bij aankomst op de kazerne: “hmm, was toch wel een leuke rit zo”.

De S12 was als eerste voertuig aanwezig – en was de chauffeur ook de eerste aanwezige op locatie. Gelukkig was de LFD ook al open en werd er hem gewezen waar de koffieapparaat was. Top begin.

Net terug met bakkie Defensiekoffie kwamen ook de overige binnen druppelen en kon er begonnen worden met een, vochtige, opbouw. Plaatsen keukenbak, drie-vaten systeem, de koe etc., etc. Omdat er geen haringen in de grond gemept mochten worden (iets met kabels in de grond). Werd de verbindingsgroep samen met telex in de S12 geparkeerd, werd er een luifel over de S12 gebutseld en aan de keukenbak vastgezet.

Al met al behoorlijk van improvisatie, hetgeen menige gedachte aan diverse tijdelijke locaties tijdens oefeningen in Duitsland terug bracht.

Eindelijk was er stroom “geritseld” en kon het meest belangrijke apparaat aangesloten worden. Wie DKO al wat langer kent weet dan: ah, het koffiezetapparaat.

Rondom ons heen waren er ook al diverse stands van Cavalerie-eenheden ingericht, kwam er een bruggenlegger binnen ratelen en zo nog meer spul – top om te horen, te ruiken en te zien. Ook het cateringplein begin vorm te krijgen.

Vanuit de organisatie zou in eerste instantie lupa’s ter beschikking gesteld worden – maar die waren blijkbaar voor een geselect gezelschap. Niet getreurd, we zijn redelijk zelf voorzienens. Onze vzgp gaat voor een maaltijd soep zorgen – de vkgp heeft altijd zijn eigen ritselkist mee en…. even later kregen vanuit de organisatie als vervanging voor de lupa’s munten voor een portie friet, af te halen bij het cateringplein. We zullen niet omkomen van de honger.

Langzaam vorderde de dag, nat en winderig. Ondanks toch nog wel aardig wat publiek op de been, maar natuurlijk niet zoveel als iedereen had verwacht (om even in perspectief te plaatsen, in de omgeving bleken later heel wat evenementen afgelast te zijn vanwege het weer). Later op de dag werd de wind uitgebreid met windstoten (kr. 7). Aantal stands konden er niet tegen en sneuvelden, ook werd er een boogtent slachtoffer (opgeheven in de lucht en weer neergezet). Ook onze luifel had het zwaar te verduren. Besloten om alle kwetsbare spullen (koffieapparaat) veilig te stellen en de luifel “te strijken” (vanochtend vroeg maakten we al deel uit van de Marine – dus waarom deze term nu niet gebruiken).

Gedurende de dag kwam het publiek druppelsgewijs langs, was de vkgp druk bezig met het perfectioneren van patrouillelopen, koken te velde, situatieschetsen maken, lijnverbinding te maken (waarbij ze er achter kwamen dat ze vooraf hun materiaal moeten testen (draadbreuk in de WD1-TT) en niet veel tijd steken in het leggen van een verbinding en dan tot de conclusie komen dat je “ergens” een draadbreuk hebt.

De vbgp zat in de S12 de telexen, opnieuw aan de praat te krijgen – maar de connectie radio – telex leverde de nodige problemen op (zaten zelf te denken om over te stappen op de vzgp). Sprekend over de vzgp – deze had zijn handen vol aan diverse zaken maar vooral aan het maken van de, naar later bleek, prima smakende maaltijdsoep.

En zo was iedereen druk bezig en was het op gegeven moment ineens tijd voor “Operatie Stofwolk”, hoewel er geen stof te bekennen viel – geen idee hoe de operatie zou moeten heten als je in veel water moet opruimen – toch maar eens aan zon visstick vragen hoe zij dat noemen.

Eindappel – afnokken.

Naschrift:

Op Lnn wederom de natte zooi uithangen, nog wat nalullen, happen en de chauffer van dienst ging rond 2000 op zijn eigen stalen ros, uiteraard nog steeds door het water, ri. huis.

Ondanks dat het weer niet echt heeft meegewerkt, een goede dag gedag. We zijn in ieder geval al weer gevraagd of we volgend jaar evt. weer mee willen doen.

Uw CC